اضافه به علاقمندي ها (Add To Favorites)         
صفحه اصلی > تولید ویژه عکس > جاذبه های تاریخی و طبیعی

تازه ترین تولید ویژه تصویری



برای نمایش فیلم این افزونه را دانلود کنید

آرشیو



جاذبه های تاریخی و طبیعی
دژ رشکان مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل
چهارشنبه ، 25 تیر 1393 ، 20:19

دژ رشکان در نزدیکی صفائیه (محله) شهر ری و تپه چشمه علی قرار دارد. یکی از دژ و قلعه‌های محافظ هسته اولیه ری به شمار می‌رفت. این دژ با ساختاری متشکل از لاشه سنگ و ساروج، متعلق به دوره اشکانیان است‌.

این دژ گذشته با انتساب به فخرالدوله ابن رکن الدوله دیلمی، فخر آباد نامیده می‌شد.نام قلعه عظیم «رشکان» از کلمه «ارشک» که بنیانگذار این سلسله پادشاهی بوده گرفته شده است و دیگر پادشاهان این سلسله جهت افتخار کلمه ارشک را به نام خود اضافه می‌کردند. ری در آن زمان «ارشکیه » نام داشته است.

از این محل وسایل جنگی کهنه زیادی بدست آمده که در موزه ایران باستان موجود می‌باشد.در این قلعه کاخ‌ها، اموالی گران‌بها و اسلحه خانه‌هایی وجود داشت‌. بخش‌های اصلی قلعه تا زمان قاجار نیز بر جا بود، اما امروزه قسمت اعظم آن تخریب شده است‌. دیوارهای غربی این دژ دارای سوراخ‌هایی برای تیر وکمان است‌.یکی از دژها و قلاع محافظ هسته اولیه ری که در چهار سوی ری ساخته شده بود، دژ رشکان است. این دژدر چهار راه خط آهن بر بالای کوه استوار برجای مانده است.چندی پیش باستان شناسان آخرین سازه های معماری "کاخ سیاوش" متعلق به دوره ساسانی را یافتند.

این سازه تاریخی که دژی است با ساختاری از سنگ و ساروج، به دنبال عملیات کاوش و حفاری دژ رشکان، پس از سال ها از میان خاک های انباشته و زباله های شهری بیرون آمد. بنا به گفته کارشناسان و متخصصان میراث فرهنگی این کاخ متعلق به سیاوش بن مهران آخرین حاکم ساسانی ری بوده و با توجه به ساختار معماری مصالح سنگ و ساروج و در مواردی آجر های مربعی عصر ساسانی، متعلق به اواخر دوران ساسانی است که در طول قرون اولیه اسلامی نیز مورد استفاده قرار می گرفته است .

کشف سازه های ساسانی در این دژ گمانه های باستان شناسان را مبنی بر این که دژ رشکان به دوران اسلامی تعلق داشته بر هم زد .پیش از این دژ رشکان به عنوان مرکز آل بویه ( دیالمه ) در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده بود.


(( در شبکه اینترنتی نگاه بیشتر ببینید ))


 دژ رشکان دژ رشکان      دژ رشکان دژ رشکان

 

 دژ رشکان دژ رشکان      دژ رشکان دژ رشکان

آخرین بروز رسانی مطلب در چهارشنبه ، 25 تیر 1393 ، 12:18
 
ایوان تخت مرمر مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل
چهارشنبه ، 25 تیر 1393 ، 12:07

بنای ایوان تخت مرمر قدیمی‌ترین بنای کاخ گلستان تهران است و عده ای ساخت آن را به کریم خان زند نسبت می‌دهند این ایوان که پیش از این دیوان‌خانه و ایوان دارالاماره نامیده می شد، در سال ۱۱۷۳ بنا گردید. در دوران سلطنت سلسله قاجار، شاهان در این مکان گرد هم می آمدند و در ایام نوروز و عیدهای دیگر به طبقات مختلف مردم شادباش می دادند.

ساختمان این عمارت دو بار دستخوش تغییرات وسیع شد؛ بار اول در سال ۱۲۰۶ که آقا محمد خان به شیراز لشکر کشید و در آنجا قصر وکیل را ویران کرد و دستور داد پرده های نقاشی و آینه های قدی و مرمرها و ستونهای بلند و درهای خاتم کاری آن را به تهران منتقل و در ایوان دیوان خانه نصب کنند، ساختمان دچار تغییر شد، سقف آن را بلندتر کردند تا ستونهای مرمر را در آن کار گذارند و بعضی طاقچه ها و طاق نماها را پر کردند.

تغییرات وسیع تر در حدود سال ۱۳۰۰ هجری قمری در دوران سلطنت ناصرالدین شاه و در پی بروز خرابی هایی در ساختمان ایوان انجام شد. تزئینات ایوان از گچبری ، سنگ تراشی، خاتم کاری، آینه کاری و منبت و مشبک بسیار زیبا و دل انگیز است. در این فضا شش پرده بزرگ نقاشی از فتحعلی شاه و جنگ غوریان، شکارگاه شاه اسماعیل صفوی و پیکار امیر تیمور با ایلدرم بایزید سلطان عثمانی نصب شده است.

در طاق نماهای زیر سقف نیز چندین تابلوی کوچک رنگ روغن از صورت زنان و مردان فرنگی در پشت شیشه نصب شده بود که برخی از آنها هنوز در این ایوان قرار دارد. یکی از زیباترین متعلقات این ایوان که نام بنا نیز از آن ماخوذ شده، تخت مرمر یا تخت سلیمانی است که ساخت آن را به کریم خان زند نسبت می‌دهند ولی بعضی بر این باورند که اساس آن از عهد وی بوده‌است و به زمان آقا محمد خان تغییراتی درآن داده‌اند. همچنین برخی آن را از دوره صفوی می‌دانند.

براساس منابع، تخت مرمر در ۱۲۲۱ فتحعلی شاه به سبب محفوظ نبودن ایوان تخت مرمر و دشواری جابجایی تخت طاووس ، دستور داد تختی بسازند که همیشه در وسط ایوان قرار داشته باشد. این تخت به تخت مرمر یا تخت سلیمانی مشهور شد.طراحی تخت را میرزا بابای شیرازی نقاش باشی و سرپرستی حجاری آن را استاد محمد ابراهیم اصفهانی حجارباشی دربار انجام دادند.

تخت مرمر به شکل سکوی بلند دیواره داری روی دوش سه دیو و شش فرشته و یازده ستون مارپیچی که بعضی از آنها بر پشت شیر قرار دارند، در وسط ایوان مستقر شده است. در سطح عمودی پله ها و بر روی طارَمیهای (دست اندازهای دور تا دور تخت ) تخت مرمر اشکال و اشعاری از فتحعلی خان صبا حک و زراندود شده است که دارای مادّه تاریخ ساخت تخت امی باشد .

نام سازندة اصلی تخت ، محمدابراهیم ، نیز بر روی مجسمه ها حک شده است. تخت مرمر از ۶۵ قطعه مرمر زرد معادن یزد شامل ۵ قطعه سنگ مرمر صاف به ضخامت۱۲سانتی متر که از زیر به یکدیگر وصل شده پله ها ۷ قطعه، طارمی ها ۲۱ قطعه، پایه ها و ستونها و مجسمه های حامل تخت ۲۱ قطعه، مجسمه های کوچک دور تخت 12قطعه ساخته شده و از چهار طرف بر دوش ۳ دیو و ۶ فرشته یا انسان قرار گرفته است.ارتفاع تخت یک متر است و نشیمنگاه آن از دو سطح ۳*۲ متر (سطح جلو) و ۲۷ر۱*۷۰ر۱ متر (سطح عقب ) تشکیل می شود.

همانطور که گفته شد تخت بر دوش سه مجسمة دیو و شش فرشته و بر یازده ستون مارپیچی قرار دارد. بعضی از ستونها در زیر تخت و بقیه در کناره های تخت و هرکدام در پشت شیری قرار گرفته اند. بر روی سطح عمودی کنار دو پلة جلو تخت ، نقش دو اژدها و در دوسوی پله اول دو مجسمه شیر حجاری شده است. این بنا جای تاجگذاری و مراسم سلام نوروزی شاهان قاجار بود. آخرین مراسم برگزار شده در این محل، جلوس رضا شاه پهلوی در آذر ماه ۱۳۰۴ خورشیدی پس از تنفیض پادشاهی توسط مجلس موسسان بوده‌است.


(( در شبکه اینترنتی نگاه بیشتر ببینید ))

 

 ایوان تخت مرمر ایوان تخت مرمر       ایوان تخت مرمر ایوان تخت مرمر

 

 ایوان تخت مرمر ایوان تخت مرمر       ایوان تخت مرمر ایوان تخت مرمر

 

آخرین بروز رسانی مطلب در چهارشنبه ، 25 تیر 1393 ، 08:16
 
خانه تاریخی ملاصدرا مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل
چهارشنبه ، 25 تیر 1393 ، 07:32

خانه ملاصدرا فیلسوف بزرگ قرن ۱۱ که فلسفه اشراق را به نهایت اوج خود رساند در استان قم قرار دارد و عمر ساختمان سرخ رنگ و کاهگلی آن به دوره صفویه می رسد. باید برای دیدن خانه تاریخی ملاصدرا به غرب روستای کهک قم بروید و این خانه تاریخی را در محله چال حمام ببینید. جایی که پیرامون آن را خانه‌های روستایی با بافت معماری مناطق گرمسیری احاطه کرده‌اند.

این بنا که تا چند سال قبل کاملا مخروبه بود و از آن به عنوان اصطبل استفاده می شد، در سال ۱۳۷۶ با توجه به شکل اولیه آن بازسازی و احیا شده است. فضاهای جانبی این بنا از بین رفته و فقط چهار صفه اصلی آن باقی مانده است. محوطه اصلی این بنا سقف گنبدی شکل دارد و در راس گنبد آن شیشه های رنگی نور را به داخل هدایت می کند. در چهار طرف این محوطه چهار دهلیز قرار گرفته است که دو دهلیز آن در تملک دیگران است و سازمان میراث فرهنگی استان در صدد خرید، حفاظت و بازسازی آنهاست.

این بنا به صورت شبستانی طراحی شده که گرداگرد آن‌را در چهارگوشه، حجره‌ها و اتاق‌هایی در برگرفته‌اند و تزیینات بنا شامل گچبری شبه سجاده‌ای و مشبک‌های گچی در نورگیرهاست و در شرق خانه قنات نسبتاً پرآبی وجود دارد که جزیی از مجموعه خانه ملاصدرا محسوب می‌شود. البته در طول زمان قسمت اعظم بنا تخریب شده و از هشت اتاق پیرامون شبستان تنها یک اتاق باقی مانده است که دو اتاق دیگر طی تعمیرات سال ۱۳۷۷ شمسی بازسازی شد.

برای یافتن خانه ملاصدرا کافی است به انتهای بافت سنتی روستا برویم که در انتهای یکی از مسیرهای هلالی شکل روستا به خانه ملاصدرا که در داخل یک باغ قرار دارد می‌رسیم. البته برای یافتن کهک نیز پس از طی مسافت ۱۲ کیلومتر از قم به طرف کاشان به دو راهی بخش کهک می‏‌رسیم که با شاخصه فضاهای سبز و درختان زیادتر نسبت به پوشش گیاهی منطقه قابل تشخیص است. در ادامه این مسیر، پس از طی مسافتی ۲۰ کیلومتری در جهت ارتفاعات قهستان(کوهستان)، به کهک می‏‌رسیم که دارای بافتی اصیل به همراه ساختمان‏‌هایی است که از قدمت و اصالت قریه خبر می‏‌دهد و این منطقه به قم دارای آب و هوایی مطبوع‏‌تر، بارندگی بیشتر و حاصل‏خیزی مناسب‏تری است.

خانه ملاصدرا در دل کهک از خشت خام، ملات گل و سقف با تیرهای چوبی ساخته شده است و این خانه دارای فضایی گیرا و قدیمی با سقفی بلند و پوشش گنبدی با دیوارهای سیاه و اندود گل و تزئینات گچبری ساده با کاربندی‌های زیبا در سقف چهار طرف آن فضاهایی چهار گوش مسقف بین تویزه‌های جناغی شکل که در مجموع، شبیه امامزاده‌های دوره صفوی است.

صدرالدین محمد ابن ابراهیم قوام شیرازی معروف به ملاصدرا، در حدود سال ۹۸۰ هجری قمری در شهر شیراز به دنیا آمد. وی در سن ۱۷ سالگی برای ادامه تحصیل به اصفهان رفت و پس از تکمیل تحصیلات فلسفی و عرفانی خود، برای تهذیب نفس و سیر و سلوک و نیز به سبب مخالفت عده‏‌ای از علماء ظاهربین ناچار به ترک اصفهان شد و در قریه کهک در نزدیکی قم اقامت کرد. وی به دنبال تأسیس مدرسه خان در شیراز و درخواست والی فارس، به وطن خود بازگشت ولی در سن ۵۸ سالگی و به قولی در ۷۰ سالگی در بصره دار فانی را وداع گفت.


(( در شبکه اینترنتی نگاه بیشتر ببینید ))


 

 خانه تاریخی ملاصدرا خانه تاریخی ملاصدرا       خانه تاریخی ملاصدرا خانه تاریخی ملاصدرا

 

 خانه تاریخی ملاصدرا خانه تاریخی ملاصدرا       خانه تاریخی ملاصدرا خانه تاریخی ملاصدرا

 

 

آخرین بروز رسانی مطلب در چهارشنبه ، 25 تیر 1393 ، 08:01
 
بوجانگا ( چوپان دروغگوی طبیعت ) مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل
سه شنبه ، 24 تیر 1393 ، 20:37

بوجانگاییان یک تیره از گنجشک‌سانان ریزجثه هستند که در جنگل‌های گرم‌سیری بر قدیم زندگی می‌کنند. در گذشته این تیره را اغلب به دو سردهٔ پرپوزه‌ها (Chaetorhynchus) و بوجانگاها (Dicrurus) تقسیم می‌کردند که سردهٔ پرپوزه ها تنها دارای یک گونهٔ بوجانگای کوتوله بومی گینه نو بود. به تازگی اما این گونه به همراه دم‌ابریشمی فیجی در تیرهٔ دم‌بادزنان (Rhipiduridae) قرار داده شده‌اند. همچنین در گذشته گاه گونه‌هایی از استرالزی‌ها را نیز در بوجانگاییان قرار می‌دادند.

در بیشتر گونه‌های بوجانگاها، پرنده نر و ماده شبیه هم و سیاه‌رنگ هستند و دم بلند و دو شاخه‌ای دارند. غذای بیشتر این پرندگان حشرات است و آن‌ها را در هنگام پرواز یا از روی زمین شکار می‌کنند. بعضی بوجانگاها، به ویژه بوجانگای دم‌چنگالی و بوجانگای دم ‌راکتی بزرگتر به خاطر تواناییشان در تقلید حرکات دیگر پرندگان و حتی پستانداران، شناخته شده هستند.

این پرنده 30 سانتیمتر طول دارد و به رنگ سیاه شفاف با شاهپرهای نیمه درخشان ، ککه در پرواز نمایان است دیده میشوددم بلند بوده و شکاف عمیقی د روسط آن دیده می شود. پرنده ی جوان قهوه ای تر می شود. مستقیم می نشیند و هنگام شکار حشرات در هوا پرواز می کند. پروازش شبیه زنبور خورها، اما مانورهایش در هوا مانند حشره خوارها ست . این پرنده تک زی است.صدای این پرنده بلند و خشک شیه «شووی پ – شووی پ- » شنیده می شود.

این پرنده بیشتر در مناطق باز، کشتزارهای پست و نزدیک به آب و اغلب در اطراف روستاها به سر می برد. در ایران، به صورت سرگردان در منتهی الیه جنوب شرقی دیده شده است.

دانشمندان به تازگی متوجه شدهاند که این پرنده میتواند حداقل 51 نوع صدای هشدار خطر از خود درآورد که ففط 6 مورد آن مختص خانواده بوجانگاهاست و بقیه مربوط به جانوران دیگر مانند دمعصایی‏‌ها (میرکت) و لیکوهاست. دانشمندان پس از 850 ساعت مشاهده رفتار بوجانگاها متوجه شدند که این پرنده حدود یک‏‌چهارم از غذای روزانه خود را از طریق فریب دادن دیگر حیوانات بدست میآورد؛ بدین ترتیب که وقتی غذایی را پیدا می‏‏کند و رقیبانی را در اطراف خود می‏‌بیند، صدای هشدار خطر آن موجودات را تقلید میکند؛ بدین ترتیب حیوانات رقیب از ترس شکارچی فرضی فرار را بر قرار ترجیح میدهند و بوجانگا با خیال راحت به سراغ غذا می‏رود.

جالب اینجاست که بوجانگا همیشه یک صدا را تقلید نمی‌کند و به همین دلیل بر خلاف سرنوشت داستان مشهور چوپان دروغگو، روشَش لو نمی‌رود. دانشمندان در مشاهدات خود متوجه شدند که بوجانگا بعضی وقت‌ها دوباره به سراغ حیوانی که قبل‌تر غذایش را دزدیده بود، می‏‏‌رود و در 75 درصد این تلاش‌های مجدد، از صدایی دیگر استفاده میکند. بدین ترتیب، بوجانگا از شک بردن حیوانات رقیب جلوگیری می‏‌کند و میتواند بازهم آنها را فریب داده و از غذای بادآورده لذت ببرد.


(( در شبکه اینترنتی نگاه بیشتر ببینید ))

 

 بوجانگا ( چوپان دروغگوی طبیعت ) بوجانگا ( چوپان دروغگوی طبیعت )       بوجانگا ( چوپان دروغگوی طبیعت ) بوجانگا ( چوپان دروغگوی طبیعت )

 

 بوجانگا ( چوپان دروغگوی طبیعت ) بوجانگا ( چوپان دروغگوی طبیعت )       بوجانگا ( چوپان دروغگوی طبیعت ) بوجانگا ( چوپان دروغگوی طبیعت )

 

آخرین بروز رسانی مطلب در چهارشنبه ، 25 تیر 1393 ، 07:59
 
بقعه متبرکه امامزاده عباس(ع) مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل
سه شنبه ، 24 تیر 1393 ، 07:00

امامزاده عباس (ع) از نوادگان امام زین‌العابدین است و به ۱۰ فاصله به وی می‌رسد. تشیع در تاریخ اسلام از همان آغاز به عنوان تجلی عینی حقانیت و مظلومیت ،منادی عدالتخواهی و حافظ ارزشها و آرمانهای انسانی نهضت اسلام راستین بوده و پیامبر بزرگوار اسلام و خاندان پاک و نورانی ائمه معصومین علیهم السلام وجود پر برکت خود را برای تححق آن ارزشهای مقدس وقف نموده و در این راه بیشترین مشتقها و محدودیتها را از ناحیه دشمنان تحمل کرده و نهایتا نیز دز دفاع از کیان اسلام شهادت را به عنوان پیام حقیقت ونور هدایت بشریت برگزیده اند .

دشمنان ستمکار و کینه توز اهل بیت که زشت ترین جلوه آنان خلفای دنیا پرست و سفاک اموی وعباسی بوده اند،در مقابله با مبارزه نابرابر و ریا کارانه خود با جانشینان به حق پیامبر گرامی ،از هیچ گونه ظلم و عداوتی مضایقه نکردند و اوج شقاوت و قساوت خود را در قیام بزرگ پرچمدار عدالت و شهادت ،حضرت ابا عبدالله الحسین (ع)به اثبات رساندند .

فرزندان و نوادگان ائمه اطهار علیهم السلام نیز در زمان حیات خود بسان اجداد مطهرشان مورد ظلم و جور خلفای اموی و عباسی و حکام دست نشانده آنان قرار داشتند،لذا پس از آغاز نهضتهای عدالتخواهانه شیعه از نیمه دوم قرن اول هجری ،تعقیب ،دستگیری و شکنجه گسترده وروز افزون سادات و علویان شدت یافت و تمام فشار حکام ستمگر روی مناطق حجاز و عراق یعنی دو کانون اصلی مبارزات متمرکز گردید ،لذا مهاجرت و اختفای آن بزرگواران به سوی مناطق شرعی و امن تر از همان زمان آغاز شد.گروهی دیگر از آنان پس از مهاجرت حضرت علی بن موسی الرضا (ع)از مدینه به خراسان و به دلیل ستمهایی که بر ایشان شده بود مجبور به ترک موطن خود شدند وبسیاری نیز در اثر تعقیب دشمنان اسلام و اختفا در مناطق دور افتاده ،شرایط دشواری را تحمل کردند و یا در محاربه با دشمن به شهادت رسیدند .

به همین جهت مرقد این بزرگواران در اقصی نقاط کشورمان به ویژه مناطق کوهستانی و دور دست از پراکندگی بسیار زیادی برخوردار است که این خود بیانی از حقانیت و مظلومیت سلاله نورانی ائمه اطهارعلیهم السلام است.مرقد مطهر امامزادگان (ع)به خاطر عشق و ارادت مسلمانان به خاندان عترت و فرزندان ایشان ،منزلگاهی برای عبودیـت انسانهای خدا جوی و ملجا و پناهگاهی برای درد مندان و حاجتمندان است تا با تمسک و توسل به خاندان شریف اهل بیت علیهم السلام مورد تقرب و تفضل الهی قرار گیرند.

علاوه بر قداست ،معنویت وکراماتی که در این مکانهای شریف مشاهده می شود ،بقاع متبرکه همواره در طول زمان مظهر حیات دینی ،فرهنگی و پاسدار وحدت و انسجام اقوام مختلف بوده و هستندو هویت تاریخی را قوام می بخشند.از سوی دیگر ایمان ،اشتیاق و ارادت قلبی هنرمندان مسلمان در به وجود آوردن سبکهای معماری و کاربرد هنرهای تزیینی در اماکن مزبور ،غنای تاریخی و هنری این گنجینه ارزشمند میراث فرهنگی گذشتگان را برای نسل حاضر به ارمعان گذاشته است .

در منطقه ۱۹ تهران، اسلامشهر، چهاردانگه، دوراهی تمام نشده که تابلو امامزاده به چشم می‌خورد و می توان برای زیارت به آنجا مراجعت نمود .


(( در شبکه اینترنتی نگاه بیشتر ببینید ))

 

 بقعه متبرکه امامزاده عباس(ع) بقعه متبرکه امامزاده عباس(ع)       بقعه متبرکه امامزاده عباس(ع) بقعه متبرکه امامزاده عباس(ع)

 

 بقعه متبرکه امامزاده عباس(ع) بقعه متبرکه امامزاده عباس(ع)       بقعه متبرکه امامزاده عباس(ع) بقعه متبرکه امامزاده عباس(ع)


 

آخرین بروز رسانی مطلب در دوشنبه ، 23 تیر 1393 ، 08:31
 
<< شروع < قبلی 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 بعدی > انتها >>

صفحه 4 از 55